Sunday, November 21, 2010

HIDUP KITA


Bertemu dan berpisah ialah adalah  rencah dalam hidup kita. Kita akan mengalaminya sepanjang masa sehinggalah bercerai nyawa dari badan, itulah perpisahan terakhir kita. Saban tahun ada sahaja yang akan bertukar atau berpindah tempat kerja.  Bagi Sciencesifu, tahun ini merupakan tahun yang memberi kesan dihati. Dua sahabat  baik Sciencesifu akan berpindah.



En Mohd Ziani bin Idrus akan berpindah ke kampung halamannya di Tangkak. Tahniah diucapkan kerana bertahun telah memohon  dan akhirnya berjaya pada tahun ini. Beliau akan berpindah ke SMK Parit Bunga.
Sepanjang beliau berada disini,  banyak sumbangan yang telah diberikan untuk pembangunan sekolah. Merupakan diantara pengasas(Setiausaha)  Koperasi Sekolah yang bermula dari ‘0’ hinggalah menjadi  sebuah koperasi sekolah yang paling stabil dari segi kewangannya dan pentadbirannya. Merupakan ketua Panitia Sains yang telah bersama-sama menaikkan peratus pencapaian mata pelajaran Sains Teras SPM. Tidak lokek berkongsi ilmu, sering membantu  ,berbudi pekerti mulia  dan tutur katanya yang sopan. Seorang guru yang tidak kasar dan lembut bahasanya dengan pelajar mahupun rakan setugas. Sentiasa menjadi ‘backup’ kepada rakan setugas terutamanya dalam matapelajaran Sains Teras.

Selamat maju jaya diucapkan kepada beliau, semoga beliau akan terus berbakti dan mencapai kejayaan yang lebih cemerlang.
'MACHO'........

En Zaifulnizam bin Ahmad pula akan bertukar ke Melaka mengikut isterinya. Beliau merupakan seorang rakan yang  ‘tak banyak cakap’, sangat menghormati guru senior. Panggilan Abang pada ku tidak pernah lekang dibibirnya. Rakan yang banyak membantuku dalam pengurusan pasukan olahraga sekolah semasa aku menjadi Pengurus. Beliau juga merupakan Pengurus Pasukan Sepak Takraw sekolah yang telah banyak menempa nama di peringkat daerah, negeri dan juga kebangsaan. Semoga beliau terus maju dan mendapat kejayaan yang cemerlang di sekolah barunya nanti. Perjalanannya masih jauh.

Kepada kedua sahabat,  Sciencesifu memohon jutaan maaf sekira terdapat kesalahan yang tersurat mahupun tersirat.Itu sudah adat…………HIdup Kita

Saturday, November 6, 2010

SOALAN AKHIR TAHUN SN FORM 4 PAPER 2 2010

Assalamuaklaikum dan salam sejahtera cikgu ucapkan kepada semua pelajar dan semua rakan guru di mana saja berada. Peperiksaan akhir tahun sudah sampai ke penghujungnnya. Diharap mendapat keputusan yang cemerlang. Disini cikgu ingin kongsikan Soalan Akhir Tahun Sains Teras Tingkatan 4 daerah cikgu. Semoga soalan ini dapat membantu pelajar sebagai ulangkaji untuk tahun hadapan dan juga sebagai bahan bantu mengajar untuk guru-guru. Tak lupa juga kepada pelajar yang berada di utara (yang sedang menghadapi ujian Allah-banjir)  cikgu berharap semoga tabah menghadapinya.

Insyaallah cikgu akan upload soalan Sains Akhir Tahun tingkatan 4 Kertas 1 dan juga Soalan Sains Tingkatan 1 dan 2 dalam entry yang berikutnya..Wassalam. - Sciencesifu

untuk mendapatkan soalan sila klik pautan di bawah
SOALAN AKHIR THN F 4 SN TERAS .pdf

Thursday, October 21, 2010

TEKNIK MENJAWAB SOALAN SAINS TERAS KERTAS 2 BAHAGIAN A (PART 1)

Salam sejahtera cikgu ucapkan kepada semua. Peperiksaan SPM makin hampir, begitu juga dengan peperiksaan akhir tahun. Ada sesetengah sekolah di daerah atau negeri telah pun bermula peperiksaan akhir tahun. Di sini cikgu ingin berkongsi sedikit tips bagaimana untuk menjawab soalan kertas 2 Bahagian A. Dalam ' part 1 '  cikgu menerangkan bagaimana mengenalpasti pembolehubah yang terdapat pada soalan. Ingat jawapan dalam bahagian A ini 50% terdapat pada soalan itu sendiri. Untuk itu, sila klik pautan dibawah.

Teknik menjawab bhg A kertas 2 Sains Teras.pdf
 Cikgu ucapkan selamat menghadapi peperiksaan dan selamat berjaya.

Wednesday, October 20, 2010

CIKGU KENAPA TAK BOLEH JAWAB SOALAN SAINS TERAS NI...TAK BOLEH SCORE...?......

“Cikgu kenapa tak boleh jawab soalan sains ni…, kenapa tak boleh score…..saya dah baca buku teks , dah baca buku rujukan dah hafal semua formula masih lagi tak boleh jawab, terutama kertas2. Macam ni susahle saya”. “Betulke awak dah baca  semua?. Kan ada versi Bahasa Melayu kan..kalau kurang mahir dalam Bahasa Inggeris”. 

Inilah perbualan biasa dengan pelajar. Setiap kali selepas peperiksaan samada pertengahan tahun, akhir tahun atau percubaan. Saban tahun cikgu menghadapi situasi begini. Sebenarnya ada beberapa faktor mengapa pelajar tidak dapat menjawab soalan Sains Teras terutamanya kertas 2. Faktor-faktor tersebut sering diperkatakan oleh penceramah motivasi seperti teknik belajar, pemakanan, tidur yang tak cukup, hubungan dengan ibubapa, guru dan Allah S.W.T.



Disini cikgu ingin nyatakan 2 (berkaitan dengan Sains Teras) faktor mengapa pelajar tidak dapat menjawab soalan Sains Teras dengan baik.
Kita ambil contoh pelajar yang ingin mengambil ujian memandu samada motosikal atau kereta . Bolehkah kita belajar memandu dan pakir dengan hanya membaca manualnya sahaja. Bayangkan anda membaca  dan menghafal  manual pemanduan kereta selama sebulan dan selapas itu pergi mengambil ujian tanpa berlatih memandu. Silap haribulan kita boleh menyebabkan kematian kepada penguji maupun kita sendiri. Ini sama juga dengan ahli-ahli sukan , pertandingan tanpa latihan(hanya membaca syarat dan manual pertandingan)tidak akan memberi makna apa-apa.

Perkara pokoknya ialah latihan. Pelajar seharusnya membuat latihan  terutamanya soalan-soalan tahun lepas. Boleh mengikut bab demi bab (topical) . Biasakan menjawab soalan-soalan tahun lepas  kerana bentuk soalan SPM  sama setiap tahun. Kadang-kadang terdapat juga soalan yang diulang semula tetapi telah diubah suai.
Latihan ini pula mestilah disertai dengan tunjuk ajar dari guru. Ingat belajar tanpa guru boleh membawa kita menjadi sesat. Seringlah bertanya dengan guru tentang teknik  menjawab yang betul, mudah cepat dan tepat. Carilah guru yang berpengalaman terutamanya yang biasa menanda kertas SPM atau menggubal soalan. 

Seterusnya. jangan malas membaca soalan. Cikgu dapati ramai pelajar yang malas membaca soalan terutamanya apabila soalan itu terlalu panjang. Pelajar meninggalkan begitu sahaja soalan tersebut dan akhirnya mereka ‘tembak’ . Ini sering berlaku pada kertas 1.  Bagi soalan kertas 2 , terdapat pelajar tidak membaca soalan utama. Pelajar terus sahaja menjawab soalan bahagian-bahagian kecil . Kebanyakkan maklumat terdapat dalam soalan utama.Bagi bahagian A(kertas 2) lebih 50% jawapan terdapat pada maklumat yang disertakan dalam soalan utama. Jangan terlalu gopoh. Baca soalan dengan teliti . Fahamilah kehendak soalan.


Inilah diantara punca-punca yang cikgu dapat kesan mengapa pelajar tidak dapat menjawab soalan sains dengan baik walaupun sudah belajar(membaca buku), menghafal dan sebagainya.
Dikesempatan ini cikgu ingin mengucapkan selamat berjaya kepada calon-calon SPM. Banyakkan berdoa. Ingatlah belajar kerana Allah dan Rasul. Insyaallah  kita akan berjaya.

Sunday, October 17, 2010

MAJLIS PERPISAHAN TUAN HAJI MUIN BIN ABDUL GPK KOKURIKULUM


Pada hari Jumaat 8.10. 2010 telah berlansung majlis perpisahan Tuan Haji Muin bin Abdul GPK KoKurikulum SMK. Buloh Kasap. Beliau telah dinaikkan pangkat sebagai Guru Penolong Kanan SMK Ahmad Arshad, Batu Anam. Beliau telah berkhidmat di SMK Buloh Kasap selama 10 tahun bermula 1.4.2000. Sebelum ini beliau bertugas di SMK Tinggi Segamat. Beliau berpindah ke SMK Buloh Kasap sebagai guru biasa kemudian dilantik sebagai GKMP Bahasa dan seterusnya dilantik sebagai GPK KoKurikulum.Sepanjang beliau menjadi GPK Ko Kurikulum banyak kejayaan telah dicapai dan diantaranya telah menempa nama diperingkat kebangsaan. Beliau akan mula berkhidmat sebagai Guru Penolong Kanan pada 16.9. 2010. Tahniah diucapkan kepada Tuan Haji Muin bin Abdul dan selamat maju jaya.
ucapan terakhir




Puan Noraini Ahmad

En. Lim Tou Suan

Ustaz Kairul Azman

Pengerusi bililk guru(En. Zahrul)

En Khider Guru Penolong Kanan

Tuan Pengetua ( Miss Lee Geok Eng)

Penghargaan..



Selamat Tinggal SMKBK

Wednesday, October 6, 2010

BRAIN AND NERVOUS SYSTEM

How do you remember the way to your friend's house? Why do your eyes blink without you ever thinking about it? Where do dreams come from? Your brain is in charge of these things and a lot more.
In fact, your brain is the boss of your body. It runs the show and controls just about everything you do, even when you're asleep. Not bad for something that looks like a big, wrinkly, gray sponge.
bodybasics_brain
Your brain has many different parts that work together. We're going to talk about these five parts, which are key players on the brain team:
  1. cerebrum (say: suh-ree-brum)
  2. cerebellum (say: sair-uh-bell-um)
  3. brain stem
  4. pituitary gland (say: puh-too-uh-ter-ee gland)
  5. hypothalamus (say: hy-po-thal-uh-mus)

The Biggest Part: the Cerebrum

brain cerebrumThe biggest part of the brain is the cerebrum. The cerebrum makes up 85% of the brain's weight, and it's easy to see why. The cerebrum is the thinking part of the brain and it controls your voluntary muscles — the ones that move when you want them to. So you can't dance — or kick a soccer ball — without your cerebrum.
When you're thinking hard, you're using your cerebrum. You need it to solve math problems, figure out a video game, and draw a picture. Your memory lives in the cerebrum — both short-term memory (what you ate for dinner last night) and long-term memory (the name of that roller-coaster you rode on two summers ago). The cerebrum also helps you reason, like when you figure out that you'd better do your homework now because your mom is taking you to a movie later.
The cerebrum has two halves, with one on either side of the head. Some scientists think that the right half helps you think about abstract things like music, colors, and shapes. The left half is said to be more analytical, helping you with math, logic, and speech. Scientists do know for sure that the right half of the cerebrum controls the left side of your body, and the left half controls the right side.

The Cerebellum's Balancing Act

brain cerebellum Next up is the cerebellum. The cerebellum is at the back of the brain, below the cerebrum. It's a lot smaller than the cerebrum at only 1/8 of its size. But it's a very important part of the brain. It controls balance, movement, and coordination (how your muscles work together). Because of your cerebellum, you can stand upright, keep your balance, and move around. Think about a surfer riding the waves on his board. What does he need most to stay balanced? The best surfboard? The coolest wetsuit? Nope — he needs his cerebellum!

Brain Stem Keeps You Breathing — and More

brain stemAnother brain part that's small but mighty is the brain stem. The brain stem sits beneath the cerebrum and in front of the cerebellum. It connects the rest of the brain to the spinal cord, which runs down your neck and back. The brain stem is in charge of all the functions your body needs to stay alive, like breathing air, digesting food, and circulating blood.
Part of the brain stem's job is to control your involuntary muscles — the ones that work automatically, without you even thinking about it. There are involuntary muscles in the heart and stomach, and it's the brain stem that tells your heart to pump more blood when you're biking or your stomach to start digesting your lunch. The brain stem also sorts through the millions of messages that the brain and the rest of the body send back and forth. Whew! It's a big job being the brain's secretary!

http://kidshealth.org/kid/htbw/brain.html#

Sunday, September 26, 2010

SOALAN PERCUBAAN SAINS TERAS SPM 2010 JOHOR

CERAMAH KEIBUBAPAAN

Kursus Keibubapaan SMK. Buloh Kasap


Guru  dan Ibubapa sedang bersarapan pagi


Fuh...pedas sambal ni.....

S/U PIBG sedang berbincang dengan YDP PIBG SMK Buloh Kasap...Isu kekeluargaan....

Pendaftaran...

Penyambut Tetamu....

Pengacara majlis

Amin, Amin Ya Rabballalamin


Terimakasih Prof.....

Tekanan darah you...ok.....

Gambar Kenangan.....

Ambik  betul2 gambar tu.......

Sciencesifu dan Penceramah

Penulis Rengsa dan Penulis Traveloge Haji....

YDP PIBG, Pengerusi Bilik Guru  dan Penceramah

Mendengar ceramah Prof Muhd Kamil ( penulis Travelodge Haji dan kolumnis MIDI selama 2 jam tidak terasa. terlalu banyak pengalaman dan ilmu yang dapat kutip. Diantara kata-katanya.....kita jangan terlalu berkira dengan orang lain....insyallah...kita akan dimudahkan....

Friday, September 17, 2010

PIN HOLE CAMERA

 Pringles Pinhole
What Do I Need?
45 Minutes
  • empty Pringles® chip can
  • marker
  • ruler
  • X-Acto knife or utility knife (ask a grown-up to help you cut)
  • thumbtack or pushpin
  • masking tape
  • aluminum foil
  • scissors (if you want)
  • bright sunny day
 Kid looking through can
What Do I Do?
1 Take the plastic lid off the Pringles® can and wipe out the inside. (Save the lid!)


2 Draw a line with the marker all the way around the can, about 2 inches up from the bottom. Have a grown-up cut along that line so the tube is in two pieces.

Marking the can


3 The shorter bottom piece has a metal end. With the thumbtack, make a hole in the center of the metal.



 Putting the can together

4 We're going to use the plastic lid as a screen. If your lid is clear, you may need to apply a piece of wax paper, white tissue paper, or vellum to the lid to act as a translucent screen. Put the plastic lid onto the shorter piece. Put the longer piece back on top. Tape all the pieces together.

5 To keep light out of the tube, use a piece of aluminum foil that's about 1 foot long. Tape one end of the foil to the tube. Wrap the foil all the way around the tube twice, then tape the loose edge of the foil closed. If you have extra foil at the top, just tuck it neatly inside the tube.



Covering the can

6 Go outside on a sunny day. Close one eye and hold the tube up to your other eye. You want the inside of the tube to be as dark as possible-so cup your hands around the opening of the tube if you need to. Look around your yard through the tube. The lid makes a screen that shows you upside-down color pictures!
7Hold your hand below the tube and move it very slowly upward. Your hand is moving up, but you'll see its shadow move down the screen!  Kid looking through can

What's Going On?
How does a hole in the bottom of a Pringles® can make a picture of the world?
The hole doesn't make the picture. The image of the world is always there. All the hole does is make it possible for you to see it.
Suppose you point your Pringles® Pinhole at a brightly lit bouquet of flowers. Light reflects off the red rose, the blue iris, the white daisy, and the green leaves. If you hold a piece of white paper near the bouquet, some of that reflected light will shine on the paper-but it won't look like anything. That's because light bouncing off the red rose ends up overlapping with light bouncing off the blue iris, the white daisy, and the green leaves. There are many images of the bouquet on the paper-but they overlap with one another, and the colors all blend together, making a jumble of light.
The hole isolates a small part of the light, sorting a single image from the jumble. Only a few of the light rays reflecting off each point on the rose are traveling in a direction that will let them pass through the hole. The same is true for light bouncing off all the other flowers in the bouquet. On the other side of the hole, these light rays reveal an image of the bouquet.


 Wow! I Didn't Know That!
You've made a camera! This kind of camera is called a camera obscura-which is Latin for "dark chamber." The first camera obscuras were small rooms that were completely dark except for a tiny hole in a wall that let in a dot of sunlight. People in the room saw an image of the trees and sky on the wall opposite the hole-and were amazed when the image disappeared at sunset!
The Home Scientists in the Graff family improved their Pringles® Pinhole by using a foam soda can holder as an eyepiece. It made the inside of the tube dark, and was easier to use for people who wear glasses.

SCIENCE EXPLORER