Scrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text GeneratorScrolling Glitter Text Generator

Thursday, September 2, 2010

body coordination

Bab 3 Koordinasi Badan


1. KOORDINASI BADAN

Koordinasi badan menyelaras aktiviti sistem-sistem dan organ-organ Koordinasi badan terdiri dari koordinasi saraf dan koordinasi kimia. Koordinasi badan penting supaya setiap anggota badan dapat berfungsi secara bersepadu.


2. SISTEM SARAF KITA

Sistem saraf kita berbahagi kepada 2 bahagian iaitu sistem saraf pusat dan sistem saraf periferi.




SISTEM SARAF KOMPONEN DAN FUNGSINYA
SISTEM SARAF PUSAT 1. OTAK - berfungsi sebagai pusat mentafsir maklumat.
2. SARAF TUNJANG - menyambungkan otak dengan saraf periferi dan juga sebagai pusat kawalan tindakan refleks.
SISTEM SARAF PERIFERI 1. SARAF KRANIUM - menyambungkan otak dengan anggota di kepala seperti mata.
2. SARAF SPINA - menyambungkan bahagian lain dalam badan dengan saraf tunjang.




Sistem saraf kita terbentuk dari rangkaian neuron-neuron. Neuron ialah sel saraf yang merupakan asas kepada sistem saraf yang berfungsi membawa impuls. Terdapat 3 jenis neuron. Neuron deria, neuron perantaraan dan neuron motor. Fungsi setiap neuron adalah seperti berikut :-




NEURON FUNGSINYA
DERIA Menerima ransangan, menjana impuls dan seterusnya menghantar impuls itu ke neuron perantaraan.
PERANTARAAN Menerima impuls dari neuron deria dan menghantarnya ke neuron motor
MOTOR Menerima impuls dari neuron perantaraan dan menghantar ke otot untuk gerak balas.

Bahagian-bahagian dalam neuron pula mempunyai fungsi seperti dibawah :-





BAHAGIAN NEURON FUNGSI
BADAN SEL Bahagian yang menempatkan nukleus dan berfungsi sebagai pusat aktiviti sel
AKSON Membawa impuls keluar dari badan sel
DENDRON Membawa impuls masuk ke dalam badan sel
SALUT MEILIN Melindungi akson dan dendron
SINAPS Ruang khas diantara neuron-neuron yang membenarkan impuls mengalir dalam satu arah sahaja
RESEPTOR Struktur khas pada neuron deria ini menjana impuls apabila ia menerima ransangan
EFEKTOR Struktur khas pada neuron motor ini menerima impuls dari sistem saraf pusat dan melakukan gerak balas

Sistem saraf manusia adalah istimewa. Kadang-kadang kita boleh bergerak balas dengan cepat dan otomatik apabila kita menerima ransangan yang mungkin memudaratkan kita. Gerak balas yang berlaku dengan cepat dan tanpa berfikir ini disebut sebagai "tindakan refleks". Tindakan refleks tidak melibatkan otak tetapi pergerakan impuls hanya melalui saraf tunjang sahaja. Contohnya apabila kita tersentuh sterika panas, gerak balas menarik tangan dengan cepat merupakan tindakan refleks. Tindakan ini memastikan badan kita tidak tercedera dengan teruk. Pergerakan impuls(maklumat) semasa tindakan refleks disebut "arka refleks" ialah :

Reseptor-->Neuron deria-->sinaps-->Neuron perantaraan-->Sinaps-->Neuron Motor-->Efektor

Ada sejenis tindakan refleks istimewa iaitu "Sentakan Lutut", arka refleknya TIDAK melibatkan neuron perantaraan.

Selain daripada reseptor biasa yang ditemui pada organ deria kita, para saintis telah mengenal pasti sejenis reseptor pada otot-otot dan tendon yang terlibat dengan pergerakan badan apabila kita melakukan aktiviti tanpa penglihatan. Reseptor ini disebur "reseptor regang". Reseptor regang terlibat secara langsung dalam Deria Kinestesis yang juga berfungsi mengimbangkan badan dan membolehkan seseorang mengkoordinasikan badan dalam keadaan gelap.



3. OTAK KITA

Selain dari neuron-neuron, otak adalah bahagian yang terpenting dalam sistem saraf kita. Otak merupakan pusat kawalan semua aktiviti badan. Mari kita belajar mengenali otak.






Otak terdiri daripada 3 bahagian :-

a. SEREBRUM - mengawal deria dan tindakan terkawal.
b. SEREBELUM - mengawal keseimbangan badan.
c. MEDULA OBLONGATA - mengawal tindakan luar kawal seperti pergerakan jantung.


Tindakan terkawal dikawal oleh serebrum. Contoh tindakan terkawal ialah membaca, menunggang basikal dan menyanyi.

Tindakan luar kawal pula dikawal oleh medula oblongata. contoh tindakan luar kawal ialah degupan jantung, pergerakan usus ["peristalsis"] dan kadar pernafasan.


Otak juga membolehkan kita berupaya menaakul dan berfikir dengan baik. Ini menyebabkan seseorang manusia mempunyai minda. Minda yang baik dipengaruhi oleh faktor pemakanan, penyakit otak dan kecederaan otak semasa kemalangan.

Saintis telah mengenalpasti bahagian-bahagian serebrum yang mengawal aktiviti badan. Contohnya bahagian penghujung belakang serebrum terlibat dengan penglihatan dan tengah atasnya mengawal pergerakan anggota badan.


4. KOORDINASI KIMIA

Bergandingan dengan koordinasi saraf, koordinasi kimia dikawal oleh hormon dan kelenjar endokrin. Hormon adalah bahan kimia dalam badan yang mengawal aktiviti badan. Hormon dihasilkan oleh bahagian badan yang disebut sebagai kelenjar endokrin. Kelenjar endokrin juga digelar "kelenjar tanpa duktus" kerana ia membebaskan hormon terus ke dalam aliran darah kita.

Manusia mempunyai 6 jenis kelenjar endokrin utama iaitu :-


a. Pituitari - terletak dalam otak ia mengawal kelenjar lain serta berfungsi dalam pertumbuhan.
b. Tiroid - terletak di tepi leher ia mengawal metabolisme, perkembangan otak.
c. Adrenal - terletak di atas ginjal ia menolong seseorang menghadapi kecemasan.
d. Pankreas - terletak di pankreas ia mengawal aras gula dalam darah.
e. Ovari (perempuan) - terletak dalam ovari ia mengawal perkembangan seks.
f. Testis (lelaki) - terletak dalam testis ia mengawal perkembangan seks.

 

Jika kuantiti hormon ini tidak seimbang ia akan mencacatkan aktiviti badan. contohnya jika hormon yang dikeluarkan dari pankreas tidak mencukupi, seseorang akan menghidap penyakit kencing manis.

5. PERBANDINGAN KOORDINASI SARAF DAN KOORDINASI KIMIA

Walaupun kedua-dua koordinasi saraf dan koordinasi kimia berfungsi mengkoordinasikan aktiviti badan, namun kita boleh membandingkan dan membezakan kedua-duanya.






KOORDINASI SARAF KOORDINASI KIMIA
Dikawal oleh sistem saraf Dikawal oleh sistem endokrin
Maklumat dihantar dalam bentuk IMPULS Maklumat dihantar dalam bentuk HORMON
Gerak balasnya boleh dipercepat atau diperlambatkan Gerak balas adalah lambat
Pusat kawalan adalah otak dan saraf tunjang Pusat kawalan adalah kelenjar-kelenjar



6. DADAH MENGGANGGU KOORDINASI !!!

Walaupun kita telah dikurniakan dengan badan yang mampu mengkoordinasikan aktivitinya terdapat 2 bahan yang boleh mengganggunya. Bahan itu ialah dadah dan alkohol.

Dadah merupakan bahan kimia yang boleh mengubah fungsi badan. Contoh dadah ialah heroin. Dadah dikenali sebagai "bahan psikoaktif" kerana ia mampu mengubah perlakuan seseorang setelah menyerang sistem saraf kita.

Pengambilan dadah boleh mendatangkan kesan buruk kepada badan kita.


Kesan dadah secara :-
a. Fizikal - mata merah, hidung berair.
b. Mental - gila, tidak boleh menumpukan perhatian.
c. Psikologi - tidak waras, marah-marah.
d. Fisiologi - gerakbalas lambat, imuniti lemah.
e. Sosial - tidak mahu bergaul dan menimbulkan masaalah seperti mencuri dan menghisap gam.
f. Ekonomi - hilang sumber pendapatan dan menghabiskan duit kerajaan.

 

7. ALKOHOL JUGA MERBAHAYA !!

Alkohol menjejaskan fungsi otak dan koordinasi badan. Keadaan ini mengakibatkan peningkatan kadar kemalangan serta masaalah rumah tangga. Pengambilan alkohol juga boleh mencacatkan bayi dalam kandungan.

8. JAGALAH BADAN ANDA

Setelah mempelajari koordinasi badan, kita seharusnya menghargai fungsi koordinasi saraf dan koordinasi kimia. Dengan adanya kedua-dua koordinasi ini badan kita boleh melakukan aktiviti dengan sempurna. Penjagaan kesihatan mental juga penting supaya kita hidup dalam harmoni dan bahagia. Kita hendaklah menjauhkan diri dari gejala penyalahgunaan dadah serta ketagihan alkohol. 
Disediakan oleh Johnny Lim

Nuclear Energy

Bab 5 Tenaga Nuklear

 

1. MEMAHAMI BAHAN RADIOAKTIF

Pernahkah anda mendengar bom nuklear?. Bom nuklear adalah sejenis bom yang menghasilkan tenaga yang sangat tinggi dan memusnahkan. Tenaga kuat ini dihasilkan oleh bahan radioaktif.
Kita akan mengkaji sedikit tentang bahan radioaktif.
Bahan radioaktif ialah unsur yang :-
a. nukleusnya tidak stabil
b. nukleusnya mereput secara spontan
c. memancarkan sinaran radioaktif (alfa, beta dan gamma)


Alat yang boleh mengesan sinaran radioaktif ialah
Tiub Geiger-Muller, Elektroskop daun emas dan Kebuk awan.
Bahan radioaktif yang kebanyakannya logam adalah senang mereput(decay). Apabila mereput ia boleh menghasilkan sinaran radioaktif yang merbahaya kepada kehidupan. Terdapat 3 jenis sianaran radioaktif yang berbeza.
Jadual berikut menunjukkan perbezaan sinaran radioaktif.

SINARAN ALFA BETA GAMMA
Kuasa penembusan dihalang oleh sekeping kertas dihalang oleh kepingan aluminium (3mm) dihalang oleh kepingan plumbum (10cm)
Ciri runut dalam kebuk awan lurus dan tebal garis halus dan bergelombang pendek, halus dan bertaburan
Cas + - neutral

 

2. PENGHASILAN TENAGA NUKLEAR

Penghasilan tenaga nuklear dari bahan radioaktif dijalankan dalam reaktor nuklear. Bahan radioaktif dibedil(tembak) dengan menggunakan alat khas yang mengeluarkan neutron. Neutron yang terkena bahan radioaktif akan memecahkan nukleusnya untuk menghasilkan bahan radioaktif yang baru. Dalam proses ini tenaga yang sangat kuat terhasil. Tenaga ini dinamakan sebagai TENAGA NUKLEAR. Proses penghasilan tenaga ini adalah proses yang terkawal supaya tidak ada letupan berlaku.Proses ini ialah "Tindakbalas Berantai".Tenaga nuklear yang terhasil boleh digunakan untuk memanaskan air. Stim yang terhasil digunakan untuk menggerakkan turbin penjana elektrik. Mari lihat komponen reaktor nuklear tempat terhasilnya tenaga ini. 3 bahagian reaktor nuklear adalah seperti yang ditunjukkan dalam jadual berikut.


BAHAGIAN BAHAN API MODERATOR SISTEM PENYEJUK
KOMPONEN Bahan radioaktif yang membekalkan tenaga nuklear seperti uranium Bahan yang melambatkan tindak balas contohnya grafit Sistem yang mengurangkan tenaga haba

 

3. KEGUNAAN LAIN BAHAN RADIOAKTIF

Selain menghasilkan tenaga elektrik (Malaysia belum lagi ya..), bahan radioaktif juga mempunyai kegunaan lain seperti yang ditunjukkan jadual berikut.


BIDANG KEGUNAAN CONTOH BAHAN
Perindustrian Mengesan kebocoran paip bawah tanah radioisotop iodin
Pertanian Mengkaji kesan resapan nutrien oleh tumbuhan fosforus-32
Perubatan Membunuh sel barah kobalt-60
Arkeologi Menentukan umur bahan purba (teknik ini dinamakan "Pentarikhan Karbon") karbon-14



 

4. KESAN NEGATIF PENGGUNAAN BAHAN RADIOAKTIF

Jika tidak dikawal, penggunaan bahan radioaktif senang membawa kemudaratan kepada kehidupan. Jadual berikut menerangkan beberapa kesan negatif penggunaan bahan radioaktif.


KESAN AKIBAT KESAN CARA MENGATASI
KEMALANGAN alam sekitar tercemar, maut,kanser, kemandulan Penggunaan reaktor nuklear hendaklah dihadkan
PENCEMARAN SISA RADIOAKTIF alam sekitar tercemar, kanser, kehidupan akuatik terjejas Pembuangan sisa r/aktif hendaklah dilaksanakan dengan baik seperti tempat pelupusan dasar laut atau gurun.
PEPERANGAN Pembinaan senjata pemusnah yang besar Menghadkan penggunaan bahan radioaktif dalam pembinaan senjata
Jika perlu penggunaan bahan radioaktif hendaklah diuruskan dengan baik. Sebagai contoh ianya hendaklah disimpan dengan cara yang sempurna. Cara penyimpanan bahan radioaktif ialah :-
  • Menyimpan dalam kotak plumbum yang tebal.
  • Bilik penyimpanan hendaklah ditandakan dengan simbol radioaaktif.

Pengendalian bahan radioaktif yang sempurna juga harus dilaksanakan seperti

  • memakai "pakaian perisai plumbum" dan lencana filem
  • menggunakan robot atau alat kawalan jauh serta alat pengesan Geiger-Muller.



5. BAHAN RADIOAKTIF IALAH PENEMUAN MANUSIA YANG MENAKJUBKAN

Memang tidak dapat dinafikan bahawa penemuan bahan radioaktif adalah penemuan yang sangat penting dan menakjubkan. Perkembangan teknologi nuklear sedang berkembang dengan pesat diseluruh dunia. Ianya dimajukan bagi kebaikan umat manusia. Kita hendaklah ingat bahawa penemuan ini juga mendatangkan keburukan jika ia disalahgunakan seperti pembangunan senjata nuklear. Pembinaan senjata nuklear menggugat keselamatan dunia secara menyeluruh. Kita hendaklah menghayati dan menghargai anugerah Tuhan yang telah mencipta pelbagai bahan dalam alam yang boleh digunakan untuk kesejahteraan umat manusia. Pada masa hadapan mungkinkah kita akan menggunakan "kereta nuklear" yang berupaya menyimpan tenaga untuk kegunaan berpuluh-puluh tahun?.

Wednesday, September 1, 2010

light, colour and sight

Bab 7 Cahaya dan Penglihatan

PEMBENTUKAN IMEJ


Sifat imej cermin satah ialah songsang sisi, sama saiz dan jarak objek-cermin sama dengan jarak imej-cermin, maya. Ciri imej kanta cembung ialah nyata, iaitu imej boleh dipaparkan pada skrin. Kanta cekung pula membentuk imej yang maya, iaitu imej yang tidak boleh dipaparkan pada skrin. Kita boleh melukis sinar cahaya yang memasuki sesuatu kanta. Komponen utama rajah sinar yang melalui kanta ialah :-


  1. pusat optik - titik ditengah-tengah kanta.
  2. paksi utama - garis mendatar yang melaui pusat optik.
  3. Titik fokus - titik dimana sinar ditumpukan.
  4. Titik 2f - titik yang panjangnya 2 X ganda jarak fokus.
  5. Imej - imej yang terbentuk.






Jika kita diberi satu kanta, bagaimanakah kita boleh menentukan jarak fokus(focul point) kanta itu?.




PEMBENTUKAN IMEJ OLEH MATA DAN ALAT OPTIK
Jadual berikut menunjukkan prinsip operasi beberapa alat optik.
ALAT OPTIK PRINSIP OPERASI SIFAT IMEJ
Periskop sinar dipantulkan pada 2 cermin stah yang selari. Cermin diletakkan pada sudut 45 darjah dalam kotak Maya, tegak, sama saiz dengan objek
Kanta Pembesar objek diletakkan kurang dari j/f maya tegak, lebih besar dari objek
Kamera kanta cembung menumpukan sinar dari imej jauh ke filem nyata songsang dan menegcil
Mikroskop tediri dari 2 kanta - kanta objektif dan kanta mata.
kanta objektif membentuk imej nyata, songsang dan membesar dihadapan kanta mata.
Kanta mata membesarkan imej kanta objektif itu.
akhirnya ciri imej ialah : maya,songsang dan lebih besar dari objek
Teleskop terdiri dari 2 kanta - kanta objektif dan kanta mata.
kanta objektif menumpukan sinar cahaya yang jauh membentuk imej yang nyata, songsang dan mengecil dititik fokus kanta mata.
kanta mata membesarkan imej kanta objektif itu.
ciri imej terakhir ialah : infiniti, maya songsang dan lebih besar dari objek


Berikut adalah bahagian mata dan fungsinya.

BAHAGIAN MATA FUNGSI
Gelemair ("VITREOUS HUMOR") dan Gelemaca membantu dalam pemfokusan imej
Kornea ("CORNEA') bahagian lutsinar di hadapan mata yang membenarkan sinar masuk
Iris menyebabkan anak mata ("PUPIL") membesar atau mengecil - mengawal amaun cahaya masuk ke dalam mata
Otot Silia boleh mengendur-kanta mata menipis
boleh mengecut-kanta mata menebal
Kanta Mata ("LENS") memfokuskan sinar cahaya yang masuk
Retina bahagian dimana imej terbentuk. Ia mengandungi sel optik
Saraf Optik ("OPTIC NERVE") mencetusdan menghantar impuls ke otak untuk ditafsirkan






Mata mempunyai mekanisma tertentu apabila ia melihat objek.
  1. Kanta mata boleh diselaraskan untuk melihat objek dekat dan jauh.
  2. Apabila melihat objek jauh, otot silia mengendur, kanta mata menipis dan imej difokuskan ke retina.
  3. Apabila melihat objek dekat, otot silia mengecut, kanta mata menebal dan imej difokuskan ke retina.

Lihat bertapa istimewanya organ yang digelar "mata".


Satu lagi alat optik yang boleh membentuk imej ialah
KAMERA LUBANG JARUM Gambarajah di bawah menunjukkan keratan rentas kamera lubang jarum.



TRANSLASI (Terms translation)

Object=objek, Image=imej, Pinhole=lubang jarum, Screen=skrin, Eye=mata, Light rays=sinar cahaya




Mata dan kamera beroperasi mengikut prinsip yang sama. Kanta mata dan kanta kamera berfungsi memfokuskan cahaya. Imej terbentuk pada retina mata manakala imej bagi kamera terbentuk pada filem. Mata dan kamera membentuk imej yang lebih kecil dari objek, songsang dan nyata.


PENYEBARAN CAHAYA

Penyebaran cahaya ialah "pemecahan" cahaya putih kepada spektrum cahaya (m/j/k/h/b/i/u). Penyebaran cahaya putih boleh dilakukan dengan prisma kaca kerana setiap spektrum ini bergerak pada kelajuan yang berbeza dalam kaca.
Perhatikan rajah di bawah.





Warna unggu paling banyak dibiaskan kerana ia lambat bergerak dalam kaca.
Warna merah pula paling sedikit dibiaskan kerana ia bergerak laju dalam kaca.


Fenomena alam yang melibatkan penyebaran cahaya adalan pembentukan pelangi. Fenomena pelangi terjadi apabila cahaya dibiaskan dalam titisan air menghasilkan spektrum cahaya. Pelangi kelihatan apabila terdapat hujan renyai-renyai dan cahaya matahari yang memancar di belakang seorang pemerhati.




PENYERAKAN CAHAYA

Penyerakan cahaya adalah keadaan dimana cahaya dipantulkan oleh molekul udara di langit. Ini menyebabkan fenomena:-


a. Langit kebiruan.
b. Matahari kemerahan pada waktu senja.

Apakah yang berlaku semasa kedua-dua fenomena ini berlaku?.




LANGIT KEBIRUAN MATAHARI KEMERAHAN DI WAKTU SENJA
spektrum berwarna biru banyak diserakkan oleh molekul udara di langit Spektrum merah tidak diserakkan maka ia terus masuk ke mata pemerhati

Anda boleh melakukan
eksperimen sendiri di rumah untuk melihat kesan penyerakan cahaya.






PENAMBAHAN DAN PENOLAKAN WARNA


Dalam penambahan cahaya berwarna, warna primer ialah merah, biru dan hijau. Penambahan warna-warna primer boleh membentuk warna sekunder iaitu cyan, magenta dan kuning. Lihat jadual dibawah.





WARNA SEKUNDER HASIL PENAMBAHAN WARNA PRIMER :-
Magenta Merah + Biru
Cyan Biru + Hijau
Kuning Merah + hijau




Lihat animasi di bawah




Nak lihat penambahan warna dengan lebih mendalam
Dalam penolakan cahaya, penapis primer hanya membenarkan warnanya sendiri menembusinya. Penapis sekunder akan membenarkan warna sendiri serta warna primernya yang membentuknya sahaja menembusinya.



PENCAMPURAN PIGMEN (CAT)

Pigmen adalah "bahan bewarna" (cat/watercolor) yang boleh memantul dan menyerap cahaya warna tertentu. Contohnya, pigmen warna merah hanya memantulkan cahaya merah sahaja. jika baju berwarna merah disuluh dengan cahaya hijau, cahaya hijau ini akan diserap oleh pigmen merah. Tiada cahaya yang dipantulkan. Baju itu kelihatan hitam.





WARNA DAN SAYA


Warna memainkan peranan penting kepada kehidupan. Antaranya adalah :-


MANUSIA HAIWAN
  • untuk proses percetakan gambar bewarna
  • untuk pendawaian elektrik
  • untuk mencari pasangan - burung merak
  • untuk perlindungan - ulat bulu berwarna hijau

Mengapakah anda tidak suka menggunakan pakaian sekolah? Kerana anda bosan dengan warna hijau dan putih betul tak!!! Sebab itulah pihak sekolah mengadakan "mufti day" supaya anda boleh menggunakan pakaian pelbagai warna. Neh...cikgu tahulah secret anda.

shape of microorganism

Matter 3

Matter
Properties of Matter


Just as you use several adjectives to describe someone (color of hair or eyes, how tall or short, etc.) several properties, or characteristics, must be used in combination to adequately describe a kind of matter. Simply saying that something is a colorless liquid isn't enough to identify it as water. A lot of liquids are colorless, e.g. most alcohols and cyclohexane, as well as many solutions. More details are needed before one can zero in on the identity of a substance. Chemists will therefore, determine several properties, both chemical and physical, in order to characterize a particular sample of matter. The folowing chart shows the differences between the two kinds of properties, chemical and physical, as well as how the two kinds of physical properties, intensive and extensive, differ.









Properties of Matter

Matter 2

Matter is the Stuff Around You

Mixtures on Earth Matter is everything around you. Matter is anything made of atoms and molecules. Matter is anything that has a mass. Matter is also related to light and electromagnetic radiation. Even though matter can be found all over the universe, you usually find it in just a few forms. As of 1995, scientists have identified five states of matter. They may discover one more by the time you get old.

You should know about solids, liquids, gases, plasmas, and a new one called Bose-Einstein condensates. The first four have been around a long time. The scientists who worked with the Bose-Einstein condensate received a Nobel Prize for their work in 1995. But what makes a state of matter? It's about the physical state of molecules and atoms.

Changing States of Matter

Sun has more matter than all planets Elements and compounds can move from one physical state to another and not change. Oxygen (O2) as a gas still has the same properties as liquid oxygen. The liquid state is colder and denser but the molecules are still the same. Water is another example. The compound water is made up of two hydrogen (H) atoms and one oxygen (O) atom. It has the same molecular structure whether it is a gas, liquid, or solid. Although its physical state may change, its chemical state remains the same.

So you ask, "What is a chemical state?" If the formula of water were to change, that would be a chemical change. If you added another oxygen atom, you would make hydrogen peroxide (H2O2). Its molecules would not be water anymore. Changing states of matter is about changing densities, pressures, temperatures, and other physical properties. The basic chemical structure does not change. CHEM4KIDS.COM.

Matter

Matter Study Guide
1.    Matter is anything that takes up space.
2.    Properties of matter: color, taste, odor, shape, and volume
3.    There are 3 main states or phases of matter:
Picture Credit:
http://sbhs.wilmington.org/powerpoint/chapter15/img014.gif

A.   Solid: tightly packed molecules
B.    Liquid: loosely packed molecules
C.    Gas: very loosely packed molecules
4.    Condensation: when air is cooled and turned into a liquid
5.   Evaporation: when a liquid turns into a gas
6.   Temperature changes a solid into a liquid.  Think of the sun melting an ice cube (solid) to water (liquid).
7.    Atom: the smallest building block of matter
8.    Element: an element is made up of only one kind of atom
Picture Credit: http://www.brad.ac.uk/acad/chemistry/Dobs_web_links/images/periodic_table.gif

9.   Compound: a substance made of two or more elements chemically combined
Picture Credit: http://www.princeton.edu/~chm112/project/water%20molecule.gif

10.                  Molecule: smallest particle made of two or more elements chemically combined
11.                  There are 3 main ways substances can be mixed together:
A.   Mixture: mixing two or more things together.  An example is party mix.
B.    Solution: a mixture in which the composition is the same throughout.  It dissolves.  It has 2 parts:
1.    Solvent: is the main substance
2.    Solute: is the substance that dissolves in the solvent.  An example is lemonade: the water is the solvent and the mix is the solute.
C.    Suspension: a mixture in which one of the parts is a liquid.  Some particles do not dissolve.  An example is an oil vinegar salad dressing. 
12.                  Mass: amount of matter something has
13.                  There are 4 main parts to atoms:
Picture  Credit: http://www.sunblock99.org.uk/sb99/pictures/general/atom.gif

A.   Nucleus: is the center of the atom.  There are two types of charges found in the nucleus:
1.    protons: are found in the nucleus and are positively charged (+)
2.    Neutrons: are found in the nucleus and are neutral so they don’t have a charge.
B.    Electrons: are found around the atom and have a negative charge (-)
C.    Atomic Number: the number of protons in an atom
D.   Atomic Mass: the number of protons and neutrons in an atom.


Atomic Mass

Picture Credit: http://education.jlab.org/glossary/atomicnumber.gif


1.  matter:  anything that has mass and takes up space

2.  mass:  how much there is of something; usually measured by weighing

3.  property:  a characteristic of matter; for example, shape, texture, size, color and what matter is made of.  The properties of a playground ball are it is spherical, red, has a rough surface, is made of rubber, bounces, is hollow, and has a circumference of 15 inches.

4.  gram:  a small unit used to measure mass; light-weight objects such as feathers, coins, and paper clips are measured in grams.

5.  kilogram:  a thousand grams;  heavier things are measured in kilograms, such a people, large animals, boulders, cars, etc.

6.  atom:  the smallest bit of matter

7.  molecule:  made of two or more atoms; for example, one molecule of water is made of two atoms of hydrogen and one atom of oxygen, hence the term H O.

8.  element:  matter that is made of only one kind of atom;  for example, iron, oxygen, gold, calcium, silver, copper, nitrogen, etc.

9.  solid:  matter that has a certain size and shape

10.  liquid:  matter that has  a certain size (volume) but no shape of its own, and can be poured.

11.  gas:  matter that has no size or shape of its own and is often invisible

Concepts to review:
1.  Molecules that make up any matter move.  They move least in solids, more freely in liquids, and most freely in gases.  When matter is heated, its molecules move faster and spread farther apart.  This causes matter to expand or become larger.  When heat is removed from matter, its molecules slow down and move closer together.  Matter contracts or becomes smaller.  Water is an exception; it expands when it freezes.

2.  Solids melt when heat is added;  they change from solid to liquid.

3.  When heat is added to liquids, they change to a gas; they evaporate.

4.  When a gas is cooled, it changes to a liquid.  This is called condensation.  This is the hardest concept for children to grasp.  Give them examples like, when the water vapor from your shower comes in contact with the cold mirror, it condenses on the mirror.  When you breathe on a cold window pane, the water vapor in your breath forms a film on the window.  This is condensation.  Dew forming on the grass is also condensation.

5.  Liquids freeze when heat is removed from them.  They change from a liquid state to a solid one.